Op 4 april is tijdens een drukbezochte symposium de officiële aftrap gegeven aan de nieuwe campagne Visit Wadden. Blikvanger is de gelijknamige nieuwe website over Unesco Waddenzee Werelderfgoed. De site geeft een innovatieve presentatie van tientallen verhalen en te beleven routes.
Om tot duurzaam toerisme in de Waddenregio te komen, is in het kader van het IKW het programma ‘Versterken Waddenzee Werelderfgoed’ opgesteld. Dit programma richt zich met name op het versterken van de beleving en het verbeteren van de kwaliteit van het aanbod van het Waddengebied.
Zesjarige campagne
De campagne Visit Wadden is een belangrijke mijlpaal binnen het programma. De integrale marketingcampagne beoogt enerzijds kleinschalig, duurzaam toerisme te bevorderen en anderzijds de leefbaarheid in het gebied te vergroten en krimp tegen te gaan.
Barbara Risselada (directeur Marketing Groningen), Martin Cnossen (directeur Merk Fryslân) en Adriana Stam (Holland Boven Amsterdam) gaan de campagne de komende zes jaar voeren. Gezamenlijk zien zij tal van mogelijkheden om het prachtige maar ook kwetsbare Waddengebied goed onder de aandacht te brengen. Vanuit Visit Wadden zullen er tal van activiteiten ontwikkeld worden.
Visit Wadden
De nu gelanceerde website visitwadden.nl bevat een schat aan informatie. Bijzonder zijn de verhalen en route-informatie, gerangschikt voor zowel de vijf Waddeneilanden als de kustgebieden van de drie provincies. Ook is er een uitgebreid agendaoverzicht, inclusief tips voor eten en overnachten. Verder is er onder meer een toolkit voor ondernemers en een merk-gids. Zie ook de website van het Waddenfonds: Het nieuwe verhaal van werelderfgoed Waddenzee.
Financiering
In totaal is er voor deze grootschalige marketingcampagne in binnen- en buitenland € 5,8 miljoen beschikbaar. Het Waddenfonds draagt ruim € 2.893.500,– bij aan dit IKW-project.
(Foto’s: Stella Dekker)